Thursday, July 15, 2010

belajar agama waktu kecik kecik

Assalamualaikum....

Sekarang ni dah makin jarang aku dapat update blog susukotak aku ni..nak online2 ni sume...yelahh..tuntutan kehidupan sekarang..lebih lebih aku ni bergelar seorang perempuan berkerjaya..walaupan belum berkahwin..tapi die punye bizi macam mak manusia kendong anak kat pinggang..celik je mate takde nak pikir lain dah..keje..keje pahtu balik pulak orang dah tido aku masih lagi setia dekat depan pc office aku..agaknye kalo pc tu boleh bercakap..mesti die kate

''ooii minah..dah xde muke lain ke haaa..dari pagi bawak ke pagi asyik muke ko je...nak termuntah aku tau tak..kalo muke macam lunamaya ok gak..''








tapi bila dah biase aku rase enjoy je ape yang aku buat sekarang..buat ape nak stress stress sangat..bukannye kite dapat lari dari masalah, yang penting aku akan sentiasa senyum dan berfikiran positif..skarang baru aku tau susahnya nak cari rezeki nii...nak bagi nafkah kat anak bini makan bak kate jiran sebelah rumah kampung aku....sekarang baru aku tau kalo dulu kenape bile aku nak mintak tora ke..dindang ke .. mak ngan ayah aku akan bagi 100 patah perkataan kat aku dulu baru dapat lima posen beli mendealah tuu...bukan ape..tak sampai sepuluh minit..bende mainan tu terpelanting je, jenuh satu rumah mencari pastu tak jumpe, beli yg baru lagi..membazir..besar mainan tu kalo rabun jauh memang nmpk macam anai anai je...xde pekdah pun..


..................................................................................................................







berbalik pada tajuk entry aku ni..korang ingat lagi tak mase korang kecik kecik..tak kirelah ustazah ke..ustaz ke..mama ayah kite ke..bile ajar kite pasal agama mesti kite akan blur kejap kalo mende tu tak straight to the point..berkias kias..otak budak2..berape megapixel je waktu tu..kalo dekat johor sebelum atau selepas sekolah kebangsaan..kite kene pergi sekolah agama..boleh katekan wajib jugak la pergi..bukannya lame pun ..2-3 jam je..tapi kalo nak tengok kamen ke..gaban ke..tomatoman ke..memang melepas la...

dulu masok masok sekolah je , topik ustazah aku bagi ialah

jasa ibu







mase tu aku baru je darjah satu..masing masing kalo tak nganga mulut dengar ustazah memang tak sah laaa...memang kosong betol waktu tu..bukan amek perhatian sgt pun..dalam pale otak dok susun strategi main galah panjang petang karang...tengah2 aku dok asyik melangok tengok muke ustazah tibe tibe die sebut " syurga dibawah tapak kaki ibu kita''..haaa????....itulah aku..selalu amek keywords je..sebelum selepas tak mau dengar jadi hasilnya akan menjadi sesuatu yang melampau...

tepat je pukul empat petang aku terus berlari pecot balek rumah...mase tu aku dah lupe dah pasal game galah panjang petang ni...dalam pale otak senteng aku ialah pasal 'syurga' yang ustazah sebok critekan tuu...balek balek umah aku buat buat muke 65sen aku...mase tu aku tengah dok makan cekodok..kejap kejap aku tengok bawah meja sampai berkerot kerot dahi fauziah nawi mama aku..tapi tak berjaya sebab kucing dibawah meja dok sebok menerajang kaki mama aku meminta sebijik cekodok...

malam tu aku masok tido awal..buat buat tido awal sebab selagi aku tak tido mama aku takkan tidon punye..yela mane tau aku memerlukan pertolongan nak buat homework ke kan..mintak tlg gunting ke..gam ke...kalo tak kang mule lah merah merah bijik mate..bergenang air mata ..homework tak siap..

pastu sebaik je lampu padam aku pun bagai ninja dengan berbekal lampu suluh ditangan menguak pintu bilik mama aku..

((((kriookkkk)))))

tapppppp...direct tepat dan jitu..pancaran lampu oren tu kene tepat pada telapak kaki mak aku..ku usha dengan teliti ..kesentuh2..kubelai belai..aku hembus hembus ayat ape yang perlu..seperti tok bomoh memuja nombor ekor..tiba tiba...

''opocot'' !!!!!

''laaaaa....ape yang faten buat tengah tengah malam ni ... garu garu tapak kaki mama ni.."

''aaaa....uuuu...aaaa..tadi ustazah kate ade syurga tu yang nak tengok niii''

sambil terkekek kekek gelak mama aku teros barkate

''esok yolah sambung yo.... sok subuh soh bangun mama cerito yo..ekekkek''

laaaa...pulak dah..peliknye...mane perginnye syurga tu ekk..agarnye diorang padam lampu kot malam malam ni..



muhrim






mase tu yang aku ingat ari sabtu..umor aku area2 darjah satu camtu jugak laa...pukul dua petang kan tibi tige ade tayang criter industan kan..time tu memang tengah hot la..makcik makcik sume boleh tangguh la sesi sesi ngumpat kat pagar umah diorang dok ngadap crite ni...aku macam biase layan la criter feveret mama ngan akak aku nii...tengah tengah dok syok nengok sambil mate semakin kelat tibalah babak pelok cium...heheh...tapi yang pelik petang tu takde pulak yang tutup muke aku ngan bantal...so dapatlah aku tengok free..kalo tak dapat cubit free kat lengan..tapi rupe rupenye mama aku nak bagi sekolah free kat aku..

''haa..faten..ni mama bagi tengok ni bukan saje saje tau..mama nak bagitau yang kite ni orang islam hukumnye haram kalo buat macam tadi tu..berdosa...''

''kenape mama?'' sambil buat muke badam hangus

''sebab bile lelaki dan perempuan belum kahwin..takde ape ape ikatan dudok dekat2 mcm tadi tu..pelok..cium..akan ade orang ketige iaitu setan''

''oooo...kenape pulak die join sekali..die jeles eh?''

''haah..bile setan jeles ..die hasut kite buat bende tak elok lagi..lepas tu akan ade la kes buang anak la..kahwin lari la...macam2 lagi la...''

''oooo..kenape die buang anak''

''sebab orang belum kahwen mane ade anak,mane boleh mengandung..tapi die belum kawen ,die dah mengandung,ade anak die malu laa..tu yang die buang ank die tuu...sebab tu kite jangan bagi org lelaki pegang kite,dekat2 kat kite''

''ooooo''..melopong mulut aku..

pastu adela satu hari tu pakcik aku betandang datang umah aku..memang lame betol tak jumpe...pastu die port baik punye sebelah aku..dekat dekat..pastu diangkatnye aku dok atas pangku die...bederau darah aku...

''ahhh ..sudahh..ni dah kes dekat dekat dah nii..setan mesti jeles ni..''berkate aku dalam hati..

diusap usap lembut kepale aku lalu mencium pipiku yang gebu ini...

''ciss...habes aku...ape aku nak buat ni''bentak usus kecilku..

malam tu lepas je makan lauk tempoyak teros aku rase perot aku memulas mulas..dalam hati aku kate memang dah sah ni..memang tak lain tak bukan bende ni nii...

teros aku ke jamban cek perotku..

''oohhh...tidak..perotku boncit''

terkedek kedek aku berlari ke arah mama aku...

''mama..mama...sakit perot laa...rase macam nak berak tapi bukan berak nii''

''haa..tu lah..mkn tenpoyak byk sgt tadi tuu''

''bukan..bukan..ni lain ni..ni mesti ade baby nak keluar ni''

''laaa...nape cakap camtu pulak''

''tadi pakcik duduk dekat dekat pastu dicium fatin..ni mesti dah mengadung dah nii...'' terang aku sambil bergenang air mate..

''hahahah....takdelah..mane boleh mengandung tibe tibe camtu..ok..sudah..sudah..pergi masok jamban berak cam biase..''

mak ngan makcik aku semakin berdekah dekah

akhirnye selepas keluar dari jamban aku tarik nafas lega yang teramat kerana bukan bayi yang keluar tadi tapi hanyelah gumpalan sisa pencernaan tempoyak makan malam tadi..

solat subuh







solat lima waktu tajuk paling femes skali cikgu cikgi kat sekolah tekankan..baik sekolah kebangsaan mahupun sekolah agama...topik ni selalu je jadi bualan...sembahyang adelah tiang agama..jadi kalo kita terlepas satu waktu..hilang la satu tiang lalu senget la kita..haaa..lebih kurang la..aku xpandai sgt nak jadi ustazah nii...paling femes lagi bila bab seksaan dan akibat meninggalkan solat lima waktu ni salah satunye meninggalkan solat subuh ibarat tidur diselimutkan kulit babi...

pergghhhh...mase tu penerimaan aku memang teros je takde simpang simpang...ape yg kene bagi , tu la aku suap..memang lurus...maka takutlah si aku ni yang selalu gak terlajak solat subuh...yela mase tu darjah satu kan..marah macam mane pon la aku buat muke enam puluh lima sen je...rotan camne pon aku buat kayu je...

pastu ade la satu hari ni..dikala subuh dinihari..malam sebelum tu tido punyelah lambat..ni semua cerita zombie org putih tu punye pasal...mase tu layan video..sampai pukul 2 pagi...abg akak aku la ni ajak join skali...haaa..bile tang nak bangun pagi..die punye liat nak bangun macam kuih lepat pisang telebih tepong la...

Allahhuakhbar ...

Allahhuakhbar ...

Azan subuh berkumandang..bergayut gayut la setan dimata setiap kaum muslimin muslimat termasuk aku...dan ...dan...teringat ape yang ustazah cakap petang tadi..selimut babi..dengan mate yang berat aku pun tilik la selimut tu dengan teliti dan dekat dekat...

''hhhmmmmm..xde perubahan pun''

untuk memuaskan hati aku cium

''hhhhmmmm...tak busuk pun..bau airliur basi aku ade la..ntah ntah ustazah ni saje je nak kencing aku takotkan bende ni''

untuk lebih yakin tidur tanpa selimut babi aku pun mencampakkan selimut aku ketepi lalu menyelimutkan badan aku dengan kain cadar..lalu dibuai mimpi yang episod seterusnya...

bijak tak bijak aku..yela ustazah cakap selimut babi kan??

ade ke die cakap cadar babi..



Soalan kubur








Satu hari tu,ustazah bercerita tentang alam barzakh..ape tu tanye aku dalam hati..bazar ramadhan ke? ohh,,rupe rupenye alam kubur..

Ustazah kate kat dunia ni kite ade exam..dalam kubor pon sok kite ade exam cume exam dekat dunia kite kene gune akal fikiran tapi dekat kubur sok semua ikot pada amalan kite...

Ustazah cakap sok soalan yang akan ditanya oleh malaikat ialah

Siapa Tuhanmu?
Siapa Nabimu?
Apakah agamamu?
Siapa/apakah imam kamu?
Siapa saudaramu?

ustazah ade berkata .. kalo kite tak dapat jawab soalan soalan tu maka kita akan diseksa bertalu talu oleh malaikat...

mase tu aku punye cuak tuhan je lah yang tahu....

lepas ustazah aku memberi sedikit latihan untuk tajuk yg dibincangkan tadi belaiu pun keluar kerana ade mesyuarat katenye...

kebiasaannya aku ngan kawan2 aku mulelah cantum cantum meja menyusun startegi untuk bermain tapi hari tu agak berlainan sedikit..masing masing duduk berteleku...memegang erat buku ditangan..termasuklah aku...

Dua puloh menet kemudian ustazah aku masok dengan muke yang agak kepelikkan dan blurr tersangat blurr...lantan beliau betanya padaku

''kenape semua duduk diam je ni..saye ade cakap ape2 ke tadi''
''takde ape apelah ustazah''
''selalunye korang semua main sakan''
''mane boleh ustazah..kitorang kene hafal bab ni..bab pertanyaan nunkar dan nakir nii..nanti tak dapat jawab susah''
''eh...saye mane ade kate nak buat exam''
''bukan untuk exam sekolah..ni hafal untuk masuk exam kubor nanti..kang kalo takleh jawab kang masok api neraka pulak..''

dengan manis ustazah tersenyum dan memandang kesemua anak muridnye.

dalam hati ''bagus jugak..kalo tak susah nak suruh bace buku..kekekek''

kuku dan tahi






dulu setiap kali ari isnin mak aku akan suruh aku bersila depan die..buat ape..ketip kuku..habis duapuluh jari diketipnya..kadang terketip jugak daging aku..hamekkk..meraung aku satu kampung...

mak aku cakap tak elok simpan kuku panjang panjang..nanti setan duduk kat bawah kuku tu beranak pinak..

minggu depannya aku yang lurus ni pun cakap kat mama aku..

''mama..mane ade hantu bungkus..pontianak..xde pon''
''dekat mane?''
''ni haaa...bawah kuku..tak nmpk pon pocong ke...langsuir ke?''
''ooo...ade semalam mama nampak..die dah lompat keluar sbb nak amek anak die balek sekolah''
''oooo ok..mama potong sekaranglah''

dalam hati mama kau...''sonang kojo den .. kalo tak riuh sekampung soh dok diam diam potong kuku''

keletap...keletap...

abislah segala hantu hantu yang bermaharajalela..

pastu lagi satu yang aku terima segi segi pasal waktu berak..kalo nak berak atau masok jamban kene la tutup kepala supaya stean tak tenyeh berak atu kencing atas kepale kite..

aku pun yang panjang akal time berak tu sengaja nak uji... tak payah tutup kepale la..nak tengok ape akan jadi kat kepala aku..

sambil cangkung tu sesekali aku akn menoleh keatas untuk melihat ape yang setan buat..takdepon..

kedebuuurrrr...

pam tandas ditarik..

dengan jalan yang berhati hati seperti membawa buku 5 inci atas kepala..lalu betanya pada ayahku yg syok bace sokkhabar utusan..

''ayah..ade ape ape tak atas kepale ni''
''ade..ade rambut''
''bukan..ade bende lain tak?''
''takde..nape?''
''cube cium''
''bau syampu''
''oooo..ok''
''kenape?''
''tadi berak tak tutup kepale...setan mesti dah tenyeh berak atas kepale..tapi xde ape ape pn''
'' ???? "

so malam tu kitorang adek beradik pon diterangkan ape yang menjadi persoalan ku oleh mama n ayah walopon akak n abg aku sakan gelakkan aku..
hammpehhh...

akalsusukotak: anak anak korang sok jangan bagi penerangan separuh jalan..kasik direct pastu sampai habis..




3 comments

RastaMat said...

Adesss...
Macam2 la plak ko ni..
Boley plak ko ingat sebijik2 citer ko mase kecik..
aku dah format..
hahaha..
anyway, terbaek ahh!!!...

TUKULSABIT said...

hahahh...tenkiu !!!
boleh lah ingt sket2..mak aku suke recall balek bile dok sembang ngan die...ni byk dr memory mak aku nii..=))

asma Pak Wahab said...

har har har...

Related Posts with Thumbnails