Tuesday, July 20, 2010

tempoyak




Aku kalo sebot jerk pasal durian ni memang sensitif giler..bergerak gerak gegendang telinge aku..idong aku pun turut melalui tempo yang same...die punye penangan...ayam kentaki pun aku pandang sipi sipi je...dari kecik membawak la ke besar ni..durian memang menjadi pojaan hati aku..buah yang menjadi raja bukan pada name saje tapi dihati aku ni...nak nak pulak kalau buah durian ni diconvertkan menjadi sepiring tempoyak...






cerita pasal tempoyak ni..aku memang hantu tempoyak..kalo kat malaysia..sekarang ni merupakan musim buah durian...jadi sudah semestinya musim ini adalah musim yang buat aku senyum sentiasa bila dimeja makan..macam korang la kalo orang lelaki..tibe je musim world cup semua muke senyum je memanjang..nak nak pulak kalo team korang menang...aku macam tu lah...dalm peti ais aku kalo tak penuh tempoyak memang taksah...boleh simpan untuk stok setawon punye..kalo time aku kene demam yang hilang selera makan ni..







walaupun aku ni adelah peminat setia tempoyak..aku tetap juga memgambil ciri ciri sensitivitinya...iaitu dari segi bau..walaupun aku suke buah ni..tapi aku boleh muntah muntah kalau bau ni diperam lama..contohnya kalo balik kampung..wan aku akan bekalkan untuk bawak balik sikit..adela dalm 2-3 puluh bijik..korang bayangkan mase tu dari pilah ke johor..durian tu port baik punye dalam boot krete..tak ke berperam lame bau dia dalam krete..memang bawak muntah woo...





bagi mengelakkan bau ni meresap ke seluruh pelusuk kereta korang..ni aku bagi tip..korang balutkan buah durian tu dengan daun seperti daun betik ke..ape ape daun la yang kelebarannya boleh menguasai kelebaran buah durian tu..lepas tu haaa..dah tak bau lagi la..takde la korang pening kalo naik kereta nanti...kalo tak pontianak pon tak hingin nak tumpang korang tau tak...
aku ni seorang yang fanatik dengan buah durian ni..jadi tak mustahillah kalau aku akan hentam sampai 5-6 puluh ulas sekali jalan..erkk..japp..aku tak ingat..pastu aku ni normal jugak cam manusia yang lain..penangan die datang beberapa jam lepas makan atau waktu nak tidor nanti..hamekk kau..panas satu badan...tekak pun rase semacam mual..mase tu baru rase macam nak tertonggeng...tu la nasihat orang tua aku tak dengar..orang tua cakap minum air dari kulit durian tu..bace selawat pastu telan..aku buat tapi aku pergi letak air sirap..pastu tak bace ape ape..haa...penangan die memang die bayar cash teros....jadi ingat letak air masak bukan air sirap...







haa..lagi satu lepas korang makan durian jangan korang minum kopi atau makan buah yang lain lebih lebih buah manggis..tu pesan orang tua..mungkin ion ion die yang tak sesuai untuk bergabung..jadi bile dah badan korang dah dicas dengan ion ion yang tak sesuai..maka akan menjadi sesuatu yang melampau la lepas tu..ingat..ni betol2 tau..sukati la nak percaye ke tak..sok jangan salahkan aku lak...








kalo makan tempoyak aku suke yang pure punye...yg gaulkan ngan cili api tu je..pastu makan ngan nasik macam kite makan belacan tuu...memang pergi bebbb...aku kalo di bikin buat gulai memang kureng siket..makan tu makan ..tapi tak boleh pergi sangat la..macam orang lelaki la kalo dah biasa hisap rokok marlboro tibe tibe isap dunhill boleh jalan ke tak...tak boleh kan..macam tu lah aku...lagi aku tak boleh pergi kalo buat bubur atau pengat ..lagilahh..bau die je aku teros pitam..ini feveret ayah aku..die suke sakat aku time bulan puase..nak nak pulak buat bubur..aku sanggup berbuka dengan telor kicap je..tapi muncung sedepa la kot...


jadi jangan ingat orang yg fanatik durian macam aku ni akan terima durian tu bulat bulat..ade gak yang tak boleh terima...aku ni suke yang pure..jika diubahsuai sedikit dan masih mengekalkan rasenye yang tulen aku akan terima..



notakakisusu: aku rase la kan..sok aku kahwin aku nak soh laki aku buat hantaran durian ni bagi kat aku..aku tak kecik ati punye...pastu manisan pulak tempoyak..memang cun wooo....hahah...macam tipu je..

0 comments

Related Posts with Thumbnails