Thursday, June 24, 2010

lipas

Assalamualaikum

Beberape bulan yang lepas,mase tu belum wujud lagi blog susukotak ni,punyelah banyak idea idea yang nak aku curahkan dan coretkan.Tapi bile dah ade menatang ni,benak kepale aku..puas aku nak carik idea nak update blog..ade idea pulak keluar tak kene tempat..time tengah masak la...time byk keje la..time merempit ngan scoot la...banyak lagi la time yang tak ngam..pastu bukak lappy..habuk pun tarak..yela sebab aku pakai keyboard protector tuu...mg arr xde habuk..creett..tutup balek lappy..camtu la dari sehari ke sehari..sampai ade yang tegor aku kat ym "susu..bile ko nak update belog ko haa?''...dalam hati aku ade gak pembace setia aku walaupon follower aku cume beberape kera je...tapi jadiklah dari xde langsung..at least aku mencube...dari tak mencube ye tak..tapi kan best kalo dimane2 ade butang idea,klik je otomatik idea masok...itu merapu..






Bukan senang nak carik idea nii..aku bukan suke suke copy paste dari orang lain punye artikel...pastu ade sesetengah blogger ni suke copy paste lirik2 lagu..hhhmmm..boleh nak copy lirik lagu tuu..tapi semate mate lirik tu je yang diorang post..lain la kalo die terangkan satu satu maksud setiap bait bait lirik tu..berpekdah gak...kalo camtu hari hari pun aku boleh update blog..bukan aku nak cakap yang blog aku ni bagus sangat..tapi biarlah ape yang kite hasilkan tu usaha dari 10 kerat jari kite ni dan lahir dari cecair2 otak kite...baru la ngammm...tak rase bersalah ke kalo orang bagi komen..''wahhh..best la ko punye entry''...padahal korang amek dari mak senah mane ntah punye blog...

ok dahlah..bukan bende ni sebenarnye aku nak bercerabih..


*****************************************


berbalek pada tajuk entry aku kali ni..lipas...haaa...aku memang anti giler dengan lipas nii...banyak kisah aku ngan lipas lipas ngongong nii...sakit betol hati aku..memang arwah la kalo lipas tu melintas depan mate aku..bukan depan mate je..kalo aku nampak dengan ekor mate aku sekalipun,aku akan kejar die separuh nyawa aku..pastu takyah cerita..keganasan terhadap haiwan yang melampau akan berlaku...tak elok untuk bacaan kanak kanak bawah 12 tahun...

Ade satu malam tu...mase tu aku tingkatan 3 kalo tak salah aku...malam tu memang mood belajar aku tengah tinggi..silap hari bulan..aku selak je muke surat buku buku teks,semua perisian boleh masok dalam otak aku macam bar history dalam pesbook..boleh simpan sampai sebulan..seronok betol belajar kalo kene pade mood yang camni...




macam biasa aku akan buat catitan la sikit kat tepi buku teks tuu...pakai pensel..yelahh..buku teks pinjaman kan,bukan buku mak bapak kite nak catit pakai pen mate bola atau mata air...kene pulak pade mood yang stabil,salah sikit je..tapi tenyeh gak ngan rubber ..kalo time malas tu aku pakai tenyeh garisan bertindih je...






aku pon menggeladah la pensel case aku nak carik pemadam..tapi mate still pada butir butir ayat kat buku teks tuu..mase tu bab sejarah zaman batu..kalo terlepas pandang kang..jenuh lak nak carik baris terakhir yang aku bace..tengah2 tangan kanan aku dok mengorek2 pensel case tu..tetibe tangan aku tertancap pada satu objek yang berambu ...

uiikk..apa bende lak dalam pensel case aku ni..takkan pemadam aku berambu kot..tapi nak kate rambu tak pulak..kalo rambu2 mesti la lembut tapi ni kasar semacam...aku pun berusaha ambik bende yang semakin lame samakin kedalam celah celah pensel..akhirnya..dengan berbekal kan dua jari aku dapat la bendealah yamg aku dok rase tadi..





dengan hanye lirikan mate..aku tengok ...

''aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. . . . . . . . . . . . .''

terbeliak bijik mate aku...sepasang mate yang memang aku benci memandang aku dengan wajah yang tersenyum sengih...

"mangkuk hayun punye lipas"

dalam aku maki hamun ni..boleh lak aku pegang je lipas tu..dengan tangan lak tu..dan dengan pantas aku capai shieldtox....

''bbbbbbbzzzzzzzzzzzzzz''

hamekk ko...aku rase setengah botol habes..jarak semburan antara lipas dan botol hanyelah selang sebatang mancis..tepat dan jitu...habess dengan tangan tangan aku,aku kasik sembur...puas hati aku





''haa...lain kali jangan ko nak berumah tangga kat dalam pensel case aku..tujuh keturunan ko aku sumpah kang jadi mesen basuh''

dalam keadaan nazak lipas tu menganggukkan kepalenye tanda faham lalu pergilah ia buat selamanya.

ok..itu tipu..





Lagi cerita pada tahun 2005..pergghh ini pun memang tak boleh belah..dua menatang skalik serang aku..lipas dan tikus..malam tu hujan renyai renyai...angin bertiup sepoi sepoi bahase..anjing mengilai ngilai...ayam berdengkuran...mase tu pukul 2-3 pagi..waktu yang best bergelung dalam kain gebar(selimut)...

tetibe ade satu bende menjalar disekitar muke aku...dengan lembut aku menepis..perkara itu berulang 2-3 kali gak la...dengan lebih manje aku tepis dengan mata yang pejam...kacau betol la rambut nii..desis hati aku..tetibe aku teringat yang rambut aku pendek.........dahi aku mengeluarkan peluh masam...menitik nitik laju..




lantas ...aku membeliakkan bijik mate aku...(kalo aku bukak je mate memang tepat aku akan memandang tingkap...) kelihatan puluhan ekor lipas merayap disetiap pelosok tingkap cermin bilik aku...macam wayang kulit..ok..cube bayangkan..bahagian dalam terang ..bahagian luar diterangi lampu jalan..tak ke macam aku tengok wayang kulit..macam macam drama dan adegan lipas tu buat...kaolo korang tak dapat bayangkan pegi masok darjah 4 balek...





''hammmppeehhhhh punye lipas...''

''boleh lak ko merayap kat badan aku..''

dengan sepakan messi..bedesuppppp...!!!!!

adesatu objek besar dari lipas melambung kesiling..kusangkakan handphone aku..arrrrrr...tidak..rupa rupanya tikus...sekali lagi hampeh untuk tikus itu...yang paling ngongong..leh lak die buat aksi stunt mase di melambung tuu..lepas tuuu..

dushhhhhhh!!!!!!!!..tepat landing atas perot aku pastu hilang..




dengan kadar segera aku mencapai selimut dan bantal.

Taapppp...

Klik..

Negarakuu.....


♪♫


Klik...

Selat teberau air nya biruuu..


♪♫


Klik...

Buruh nelayan dan juga petani...

♪♫

arrrr...tibi ni pun sabotaj aku..tappppp...

Penyelesaian untuk masalah tu aku tidor depan tv dekat ruang tamu,sambil merangka strategi untuk membunuh kesemua pelakon drama wayang kulit tu subuh esok...

Ini pula kisah aku yang dikirekan takdelah yang terakhir tapi yang berlaku selepas kisah kisah di atas.

Bende ni berlaku dalam tahun lepas..korang selalu tak tengok lipas terbang...lipas ni kalo aku jumpe rase cam nak ikat kesemua kaki die pastu aku rotan die laju laju ..pas rotan tu aku akan simbah ngan minyak tanah pastu bakar idupp..iduppp....memang jenis lipas ni yang paling aku benci...macam citer ogy nak bunuh cockcroaches...

Mase tu aku baru je pindah rumah baru...so..seminggu aku kat rumah baru tu..balik keje memang takde keje lain la aku selain mengemas...tengah tengah mengemas tu tibe tibe darah aku berderau..seperti ombak yang menderu memukul pantai..

buuzzz

buuzzz

Zetty: Faten,jom pergi petshop nak beli torties ngan ikan

Fatin: Asyek shopping je kan...haisshhh..




..
Ok korang..maaf..dialog diatas adelah sembang YM aku ngan akak aku..cam aku cakap tadi..kalo tengah ade idea nak tules blog je..mesti ade yang memesongkan tumpuan aku..



ok..mane kite tadi...








aku tak apikkan..barangkali rama rama..mungkin ade orang nak datang minang aku satgi kot..tunggu jela sambil menyapu laju laju menunjuk keayuan seorang gadis melayu terakhir..wakakakak....sekali lagi objek tu melintas..tahap air panas dalam kepalaku hampir menggelegak dan meningkat naik...


kuang ajor nye lipas...nanti la kau..kau tak kenal lagi aku..aku ni anak sape..datangla kalo ko beranii...satu lawan satu..

bbbbzzzzzzz......(bunyik lipas terbang)

paapppppp.....(bunyik tapak kaki lipas mendarat)

hhuuuhhhhhhhhh !!!...(suara aku)

zaaasssss....(Tangan aku melanggar angin)

arrrrrr...(suara aku)

hampeh punye lipas...boleh lak die singgah landing baik punya atas kepale aku...aku buat baik ngan ko,ko pijak kepala aku..yang paling tak boleh tahan..lagi aku kibas2 mcm haji kibas..lagi lah die menyusup masok ke celah celah rambut aku yang cam fauziah gaus tu..hhaha..yg tu tipu..

dengan tanpa segan silu dan rase irihati ...aku teros mendebik2 kepala ku dengan harapan penyek la ko..

nnyetttttttttt

ok..dah..cukop..korang agak agak sendirilah ape jadi kat lipas ngan kepala aku..
sekiann......





notakakisusu :korang nak tau sebijik telor lipas menghasilkan 50 ekor lipas sekali gus...apelagi kalo jumpe tu..ketok arr ngan tukol besi.

2 comments

Mama Q said...

cara ko bunuh lipas tu sungguh tragik...tp kan kelaka la lipas dlm pensel bok tu...mcm berkurun jek x belek pensel bok..tu yg lipas bertapa..ekekeke

TUKULSABIT said...

hahahhaha...actualy mase tu cuti penggal..mood nak blajar tukan slalu dtg bile nak bukak sekolah..tu yg bertapa die dlm tuu..ngeee~

Related Posts with Thumbnails