Thursday, June 24, 2010

dua puluh dua

Assalamualaikum...








Terimbau aku kenangan dua puluh dua tahun yang lalu.Mase tu aku port baik punya dalam perot mama aku.Aku siap baring sambil tangan kanan aku menghisap ibu jari dan bersilang kaki,sambil tangan kiri aku pula mengira ngira tarikh keramat.Bosan tu memang la bosan aku rase dok dalam perot mama aku ni kan,yela,,ape tak nye..dok sorang sorang je...lain la kalo ade geng,sorang pun jadila,boleh lah aku main batu seremban ke..getah ke..lame tu 9 bulan 9 hari...


Tengah syok syok aku dok berguling guling tetibe aku terase diding tempat aku bersandar bergerak gerak.Aku dah mula suspen,aku dah nak dilahirkan ke.Aku mula merase kaget dan mendiamkan diri seketika.Tibe tibe sayup sayup kedengaran suara suara yang aku tidak kenali kedengaran.


''Mama...mama..adik ni lelaki ke perempuan''

''Zetty nak adek ape''
(Yang ni suara mama aku yang aku tau)

''hhhmmmm...zetty nak adek lelaki laa...sebab biarlah zety sorang je perempuan tunggal sbb kalo perempuan mesti die adek dapat baju cantik..gaun tingkat2..nnt zety dah tak dapat dah''

Aku mula menekapkan telinga aku ke dinding.Merase agak curiga.

Tiba tiba satu suara menyampuk

''Yela mama...eddy pun nak adek lelaki..nanti boleh main perang2..kalo adk perempuan nanti asyek nangis je..main masak masak je''

''Same je lelaki ke perempuan..yang penting mesti sayang adek''

Serentak aku dengar

''Sayanggggg"





Aku mula termenung..kaget same ade diri ini perempuan atau lelaki..So..dalam hati aku berkate lagi diorang taknak perempuan lagi aku nak jadik perempuan..yela..aku belum pergi sekolah..manelah aku tahu jantina aku kan..



24 Jun 1988
4.55pm
Jumaat







Suatu petang tu..aku rase mama aku tu tengah borak borak dengan jiran sebelah kott...Die ni aku suspek mesti die ade anak lelaki yang nak sebaye dengan aku..macam biase..aku akan merapatkan telinga aku ke dinding...berhati hati..supaya mama aku tidak perasan akan pergerakan aku,jika tidak die akan mengusap ngusap perotku yang membuatkan aku terlena semula..habislah peluang aku nak dengar sembang petang diorang.


''Eh..Norly..anak kau ni lelaki ke perempuan''

''Hari tu pergi scan...perempuan katenye''

''yeke..InsyaAllah..eh..kalo perempuan leh la kiter berbesan esok kan"

''Dengan yang mane?''

''Dengan Mat Jenal tuu,anak aku nombor 4''

''Hahahahah"


Berderailah ketawa mereka


Dengan terkejot yang amat sangat..aku mendebik debik perot mama aku menggunakan siku aku..menunjukkan tanda protes aku terhadap perbualan diorang..Dahlah name Mat Jenal..tak sedap langsung..dah tentu esok dah besar muke tak hensem..bentak hati bayi aku..aku dah la pasang angan2 sok dapat cam Aron Aziz tuu..


25 Jun 1988
10.00pm
Sabtu




Aku mula rase cam tak sedap badan..agaknye lame sangat dok dalm perot mama aku ni lenguh2 gak badan aku..aku pun mengeliat laaaa...sambil kaki aku membuat senaman dengan memijak mijak keliling dinding perot mama aku..

Tetibe aku rase suasana diluar seperti lain dari yang lain..seperti biase kulekapkan telinga aku.

''Abang,Nor rase masenye dah sampai la''

''Abang balek sekarang ye''


Tenang sungguh keadaan mama aku waktu tu..die memang aku kenali sebagai seorang yang sangat tabah.

Yess..yessss...comfirm aku dapat keluar hari nii...seronok tak tehingga kurasekan..Mungkin tu sebablah air ketuban pecah kan...

Tiba tiba sesuatu masok kedalam esofagus aku..rase macam nasik goreng..ooo..mungkin mak aku sedang menikmati maka tengah hari die...kesian mama .. aku kacau mama aku lunch..tapi sedap jugakkan..nasik goreng semakin laju masuk kedalam perotku...Alhamdulillah..kenyang ..kang kejap lagi kang,kalo dah keluar kene minum susu je...


(kisah benar:menurut cerita mama aku memang die sempat masak nasik goreng dalam keadaan nye yang sakit itu..katenye untuk tenaga semase melahirkan aku nanti..)

Terharu aku (T T,)


25 Jun 1988
1.35pm
Sabtu







Allahu Akbar Allahu Akbar.

Asyhadu alla illahaillallah.

Asyhadu anna Muhammadar rasulullah.

Haiyaalas solah Haiyaalal falah.

Qadqamatis solah Qadqamatis solah.

Allahu Akbar Allahu Akbar.

La ilahaillallah.


Lahirlah seorang puteri kedunia seberat 3.5kg..semangat jugak aku kan..

Lunak suare kedengaran ayahku melaungkan iqamah ketelingaku..
penuh syahdu..suasana waktu itu aku rasekan sangat berbeza..Aku bersyukur kerana selamat dilahirkan..Tapi mataku masih kabur..Aku pada waktu ini diibaratkan seperti kain putih..Yamg akan menerima segala warna dan menuggu untuk dicoretkan..

Ramai sanak saudara sahabat handai yang datang mengunjung.Kesemua mereka memelok ku dan menciumku..mendoakan kebahaigaan aku..

Datang pula akak dan abg aku memelukku.Mereka gembira melihatku.Kusangkakan mereka tetap juga mahukan adek lelaki.Tetapi mereka menerima ku dengan penuh kasih sayang.

Semasa aku dalam dakapan hangat mama aku.Beliau menitikkan air mata kegembiraan.Beliau mendoakan keesejahteraan aku dan kebahagiaan aku.Dengan air susunyalah aku telah berjaya menjadi seorang manusia sekarang.

Alhamdulillah.

Akhirnya nama aku pun diberi FATIN HIDAYAH BINTI MUHAMAD.

Fatin yang membawa maksud yang menarik manakala Hidayah pula membawa maksud memberi pentunjuk.



notakakisusu: Sayangilah ibubapa dan adek beradek kite selagi kite masih diberi peluang untuk melihat mereka didunia ini.


3 comments

RastaMat said...

Humak ai..
hebat la ko boley ingat sume..
aku tak ingat pape pon mase tu..

Mama Q said...

ye ye la real dok dlm perut tuh...mcm citer dongeng ngeh ngeh...mama smpi x leh kencing tau masa ko dlm perut...kepala mangga tu la pasal

TUKULSABIT said...

Mr Rasta :Hahaahah..terer kan aku..

Mama Qisratu : Kepale mangga ni la bijak tau tak..tu yg boleh ingt tu..

Related Posts with Thumbnails