Monday, May 17, 2010

bile cikgu mesyuarat

Assalamualaikom

Sempena hari guru yang jatuhnya pada tanggal 16 Mei setiap tahun, aku nak cerita skeyt perihal aku mase kecik kecik di alam persekolahan..bukan nak cerita semua benda tapi nak cerita bile tiba masenye semua cikgu cikgu pergi mesyuarat.

Haaaaaa....time ni mesti korang terimbau dengan kenangan kenangan mase dekat sekolah kan...belajar ...bermain ..dengan kawan kawan...semuanya indah exspecially mase sekolah rendah....mase tu budak perempuan dengan budak lelaki masih malu malu...suke main ejek ejek...tapi ade yang sesetengah tu tak...yela masing2 ade ego masing2...kununnya lelaki ni la hero kat sekolah..dan yg perempuan adalah permaisuri...ade jugak yang meggatal..siap main phewittt2 lagik...macam cerita tentang bulan tuuu..haaaa...lebih kurang laaa.....




Berbalik pada tajuk entry aku...paling aku suke bile cikgu mesyuarat..bahagianya kurasakan..mase 2 dunia ni aku rase macam milik aku seorang...seronok gile gaban laaa....dari sekolah rendah membawaklah ke sekolah menengah dan membawaklah waktu di kolej...seronok tu datang exspecially kalo aku tak buat homework...memang berganda ganda la kesronokannya...terselamat haku...tapi bukan aku buat time tu punn...niat dihati dan dengan penuh azam memang nak buat time tu pastu membawak pulak niat tu ke rumah...last2 hamekkk kau setepek rotan dan secubitan melekat kat tapak tangan dan pinggang aku gara gara tak siap homework...




Kalau aku tak buat homework ape aku buat??? Haaa...ni la yang sebenar benarnya aku nak cerita...bile cikgu mesyuarat memang satu sen cikgu pun xde berkeliaran kannnn....semua dalam bilik mesyuarat...pastu memang port bilik mesyuarat pulak selalunya bukan bersebelahan dengan bilik darjah..so..kalau terjerit terpekik ke memang cikgu tak dengar lahhh....yekeee....???





ni banyak cerita mase kat skolah rendah laaa...
Bile dengar je pengumuman cikgu cikgu sekalian akan bermesyuarat..maka dengan muke seyum sampai ke liang telinga akan kelihatan di setiap pelusuk muke muke budak kelas aku....mase tu kitorang akan carik port port yang terbaik untuk memulakan misi kitorang...tapi mase tu kitorangkan budok budok lagi..so..ape yg kitorang fikirkan hanyelah mainnnnnnnnn....syok woo...tapi yang simple2 dan ekspress...





pemadan



Mainan yang aku cerita ni based pada ape yang aku ingat tanpa mengikut ranking kesoronakannya leh yee...Korang ingat lagi tak mainan lawan pemadam...haaa..mase aku sekolah rendah koperasi sekolah aku yg dekenali sebagai kedai apek memeng laris menjual pemadam laaa...best tau kedai apek tuu..sebab die selalunye jual pelbagai design pemadam yang cun cun dan penuh dengan karakter....kebiasaannya pemadam bendera adalah yang terlaris..kadang kadang tu sampai sekotak budak budak ni beli...harga pemadam tu sebijik 10 sen je time tuu....so bile kitorang dah beli..kitorang akan lawan la...dalam game ni tak kesah berapa ramai pun pemain nya...caranya pemilik pemadam mestila tekan hujung pemadam tu sampai la pemadam tersebut tebalik atau berguling guling...sampai la kite dapat tindih pihak lawan..so..kesimpulannya sape yang menindih tu lah juara dan ditindih tu la si bengong yang tak reti mainn...mase tu memang penuh lah pensel bok ngan bende nii...



teka teki bergambar


Korang ingat lagik tak mainan teka teki bergambar..ok nnt aku story ehh....aku bagi contoh yang paling simple la kat sini...




Abu ade pokok buah rambutan manakala Ali pula ade pokok getah ..kedua kedua pokok budak dua ekor dipisahkan oleh sebatang sungai yg takde jambatan dan penuh dengan buaya buaya yang sedang mengaum di bawah...Ali teringin sangat nak makan buah rambutan tuu,lalu die mintak lah kat Abu...tapi Abu tak mau kasik gak..memang gile kedeng la si Abu nii..Puas lah Ali ni pujuk tapi Abu tetap tak mau bagi..so..macam mane Ali nak dapatkan buah rambutan tuu....sebab poko getah xde buah..bijk getah adelah,tp mane lah boleh makan..main congkak jadik cam guli bolehlah...ape jawapannya???


bola




Lagi satu permainan adalah main bola...hahh..gile kau main bola dalam kelas...bukann..bukan main bola yang kene sepak terajang tuuu...tapi pakai kertas..macammane???..mule mule korang kene koyakkna buku latihan korang..ni memang adat dak sekolah la kalau nak gune kertas..mesti koyak buku...pastu cikgu baru ajar beberape chapter...mukasurat dah tinggal sehelai...ok..pas korang ade kertas..korang cucuk2 ngan pensel yang tajam menjadi lubang2 kecik yang banyak ...pastu buatla kotak konon2 tiang gol kat hujung...pastu sorang pegang hujung kertas..pastu korang kene layang kan pensel dekat bawak kertas yg korang pegang...perlahan2...dan tidak semena mena pensel tu akan tercucuk kat lubang2 yang korang buat tu...lalu berusahalah korang untuk smpi ke dalam gol...paham tak..allaaa..aku tak reti arr nak explain..so..kalo korang tak penah main memang rugilah jadik budak2 dulu..sbb kalo nak main sekarang mmg terlambat...silap2 masok tampoi...


origami




lagi satu permainan ialah origami...haaaa...ini memang komfem laa buku latihan jadik nipis...dulu aku memang kemaruk gile melipat lipat kertas nii...macam macam bende aku buat..buat kotak..mulut burung...sampan..bintang..nak cerita pasal bintang nii..dulu aku la yang terer buat bendealah ni..ramao yg mintak aku ajar..so..diorang mesti nak gune kertas aku..hahahha..mase ni aku buat bisnes la..sehelai kertas buku latihan tu aku jual 10sen..laku wooo..kaye aku time tuu...balik tu dah boleh beli jajan...setelah siap aku pun mendemonstrasi la cara2 bermain..syok2 punye aku terbangkan (cam dlm kungfu yg campak2 bintang tu)..papppp...aduhh..tepat2 landing kat atas kepala botak cikgu azman.."sape punye keje nih"(loghat kelantan)..aku pun dengan sopan terus sambut buku cikgu dan dgn muke koya.."cikgu dah habis mesyuarat,boleh la kite mule belajar rekoder,sempat lagi ni"...baik tak ayat aku..mase tu kalo sape yg ade sixth sense musti leh nmpk tanduk atas pale aku ngan mmbr2 aku....



batang aiskrim





korang penah tak main batang eskim...yang ni slalunya aku jarang main..selalunya budak2 lelaki...diorang akan tepok tangan kat lantai berhampiran dengan batang eskim lalu berguling guling la batang eskim tuuu..pengadilannya same je mcm main pemadam tu..sape atas die menang..


batu seremban




batu seremban..haaa...ni mmg familiar ...oermainan tradisional... habis kain2 perca mak aku, aku kutip pastu aku jahit keliling...bab bentuk tertakluk pada korang..aku punye simple je..tak empat segi..3 segi..pastu dlm die aku bubuh bijik saga...ade yg kacang ijau..tp mak aku xgalakkan sgt sebab ianya seolah2 kite melambung2 makanan..kan tak elok....selalunya pemainnya dikalagan budak permpuan..pastu kite akan timbang...nak terangkan cara bermain gaban panjang..so..sape yg x penah main tu gi dok dalam hutan laaa....


ceper




kalau budak lelaki mereka memilih untuk bermain ceper...ceper ini adalah hasil dari penutup botol kaca...sekarang ni ade..tp susah sket..sebab minuman byk dlm tin..kotak..botol plastik...ni pun same gak carenye kene timbang dulu pastu jenti antara satu ceper ngan ceper satu lagi...so..kalo berlaga tu kire terer laaaa...haaa...ni pun kalo tak penah gak main aku taktau nak habaq mai apa lagi dah...


aduihhhh..dah letih dah otak memikirkan bende nii....bukan senang nak mengembalikan ingatan yang telah hilang ingatan ...yg penting ia menjadi kenangan manis kehidupan aku sebagai kanak kanak sekolah rendah...


Related Posts with Thumbnails