Wednesday, May 12, 2010

cita cita dulu dulu

Assalamualaikom...

Tanggal bulan January 1995, di dalam bilik darjah 1 Merah.Kelihatan seramai 25 orang murid yang masih ketot ketot duduk berteleku...tekun..menghadap guru kelas masing masing...ade yang menangis...ade yang menyorokkan muke disebalik buku buku...ade tang tidor..dan bermacam macam gelagat yang mencuit hati.Tidak ketinggalan ibubapa yang menununggu diluar bilik darjah.



Guru : Selamat Sejahtera murid-murud

Murid : Membisu (baru lagi mane lah nak tau jawab ke ape ke...takot tu satu
hal la kan.....)

Guru : Okey kelas...hari ni saya nak kamu perkenalkan diri kamu pada cikgu..
Bile cikgu sebut nama datang ke depan bagitahu pasal diri kamu..
Nama...cita2..dan hobi...Faham???

Murid : Faham....((((sayu je suara))))

Guru : Baiklah....Alam !!

Dengan agak terhegeh2 bangunlah si Alam dari kerusinya maju kehadapan..tunduk..malu....dan berdiri dihadapan menghadap kawan2.

Guru : Baiklah...bagitahu kawan2 semua.

Aman : Nama saya A
lam Bin Sentosa
Umur saye 7 tahun
Hobi saya menyapu sampah
Cita-cita saya nak bukak kilang penyapu cikgu

Guru : Yaaaa...sungguh mulia ya hobi dan cita2 kamu.Baiklah duduk ye Alam.
Terima kasih.

Begitulah untuk pelajar2 seterusnya.Ia juga berlaku untuk setiap kelas yang lain dan juga sekolah yang lain.

Agak agak korang..korang ingat tak lagi moment2 ni..kalo kite ni budak baru ke..ade cikgu baru ke..n setiap bermulannya tahun baru musti soalan ni akan ditanya cikgu.Takpun dalam file peribadi kite musti ade,sampai 3 cita2 lagi pihak pentadbiran sekolah minx...tp waktu tu lah..kadang2 satu isu dikalangan budak2..yela...ko nak jadi ape??? pastu mule lah berangan..berimiginasi..bile cikgu minx suruh hantar atau datang ke depan ..haaa..menggelabah...

cita-cita aku dulu dulu

aku dulu takde lah berape nak ingat cita2 aku dulu...tapi sket2 tu ingat lahhh...buat bekalan dihari tua..nak cerita kat anak cucu aku sok..baru lah diorang kagum sebab memory aku boleh tahan gak lak GB die..creettt...

hotel


dulu aku penah bercita-cita nak keje kat hotel...jeng..jeng..bestkan...haaaaa.....korang jangan nak merayapkan pemikiran korang eh...aku nak jadik orang perempuan yang pakai kebaya tuu..slalunya dok kat kaunter...atau pintu pastu kite ikot montot die..die nak tunjuk jalan ke bilik tempat istirehat kita..pelayan tetamu..haaaa...tu la yang aku nak jadik dulu...asalnya aku tido kat hotel puteri pan pasific JB..jadi kat situlah aku mula mengorak langkah kerah cita2 itu...heheheh..sebab akak2 kat situ semua tatik2...pastu keje kat tempat bestkan..hari2 leh pegi hotel...


pegawai bank


haaa...ni lagik satu cita2 mulia aku...pegawai bank...rasenye ni mase aku kat tadika .. sebab dulu mase tadika aku ade bespren name die Hafiz...die la dok hasut aku soh keje bank sebab die kate leh dapat byk duet...sebab kite kat sane keje jage duet..so mustilah kite leh dapat duet tu sebab ingatan kami duet tu kite punye...wakakaka...nak nak pulak time tu akak aku keje kat arab malaysian finance..pastu akak aku slalu belikan aku mainan....baju....tgk wayang...weekend je mesti jalan2..so mmg la aku beranggapan keje bank banyak duet..hahahaha...ingt duet kat bank tu semuanya kite punye..so...sebab tu la aku nak jadik pegawai bank...tapi sekarang..aku taknak langsung keje bank..bukan memilih..tapi memeningkan akaun diorang nii..bagi aku lah..bile x suke seribu alasan lah kite bagi kann...huh!..yang penting rezeki halal ...

guru




haaa....ni mmg cita2 yang paling familiar la antara budak sekolah..sebab dah tentu2 kite ngadap cikgu hari2..nak pulak kalo cikgu tu pakai cantik2..lawa..bagi cikgu perempuan la..so..dah tentu2 kite nak jadik camtu kan...tu satu hal la...yang the second halnye plak..dulu aku slalu gak ponteng kelas iqra'..sebab ak boring ngan ustazah tuu..asyik aku je yang kene bace..yela..iqra' ni aku dah khatam, mak aku ajar..so kalo bace tu mmg dah fasih la kan...tu yang die asyik suruh aku je tu..pastu aku pun pakat la ngan kawan baik aku adibah..bile ustazah masok je..aku wat tersipu2 cakap nak pergi tandas...so ..apelagi kitorang pun chow la..pot baik punye bawah pokok sbelah tandas tuuu...haaa..kat situ lah kitorang dok lepak..sampai habes satu mase..tabik wooo..tak penah kantoii...so..itulah sebabnya aku nak jadik cikgu..bukan nak jadi ustazah tu...aku nak balas dendam kat ustazah tuu..sok aku nak ajar anak cucu die bahasa siam pastu aku soh diorang bace sampai habis satu masa..haaaaaaaa....best tak...mau tergagap anak cucu die...berterabur la gigi diorang...hhmmm..moralnya patut la aku tak jadik cikgu skarang...niat terpesong...

doktor




ini pun dalam kategori biasa..ni kalo agak2 takde idea time nak present kat depan kelas..modalnya doktor laaa..aku nak doktor sebab ape aku pun taktau..aku dah la penakot darah..jarumm...huh..ade hati nak jadik doktor tuu...aku nak jadik dr sebab aku suke ngan family doktor kitorang..name die dr shahadan klinik maimunah JB..saper dok JB mesti kenal..aku sayang kat die dulu sebab kalo aku demam mesti dapat coklat ngan gula2...so..tu yg aku nak jadik cam die..sok kalo aku jadik dr leh la aku bagi pesakit aku mofein ke..marijuana ke..huahauhaua...lain sket dr die..advance..


pelukis dan arkitek





haaaa....ni mmg aku minat la dulu..tak ubah..setiap tahun same...sebab aku minat melukis...kalo ade pertandingan mewarna ke.melukis ke..muke aku mesti ade....minat sangat2 la melukis ni sampai la skarang ni haaa...ni tak banyak omen sgtla sebab ni lahir dari hati aku yang tulus ikhlas..

pembaca berita






dulu mase kecik2 bleh dikatakan aku suke tengok berita..aku suke tgk org yang baca berita..keje die aku tgk macam syok je..dok depan tu tegak2 pastu cakap macam robot...memang senang...cewahhh..pastu aku suke baju yang diorang pakai tuu...bergaya je aku nengok...dulu ayah aku slalu cakap yg pemberita tu akan tgk kau sepenuh mase dn die boleh tau ko buat ape..ok..cube korang tgk mata pemberita tu..pastu korang pergi ke kanan pastu ke kiri..korang akan perasan yg die tgk kite..haaaaaa....mmg la sebab mata die sentiasa kat depan bace skrip..tapi budak2 kan..mane la boleh berfikir sangat..aku percaya je laaa..tu yang aku nak jadik pemberita so aku boleh tau korang buat ape...jengg...jengg....

pelakon






haaaaa...ini yang last skali aku ingat la...aku nak jadik pelakon...mase tu aku minat azean irdawaty..aku nak jadik cam die laa...tiap2 tahun menang...tapi tujuan aku nak berlakon ialah aku dapat berlakon dengan org hensem2 ...belakon kat umah besar2..ade swimming pool...pastu keje best2...macam2 sebab lagi laa...pastu macam2 karakter aku boleh buat...yang penting aku boleh masok tibi...tapi dulu mase kecik2 aku slalu terpikir camne orang yang besar gedabak tu leh masok tibi ekk??????


ni la cita2 aku yang aku ingat la buat mase nii dari darjah satu sampai la darjah enam...sekolah menengah tu lain plak....tapi bile aku tgk2 balik..tak penah dulu mase kecik2 cita2 aku nak jadi akauntan...mase merubah segalanya..tupp tappp hari ni kerjaya aku sebagai akauntan...padahal kecik2 dulu aku taknak keja nii..mmg benci...

p/s: moralnye jangan benci sesuatu itu sebab yang kite benci tu la yang kite dapat..


0 comments

Related Posts with Thumbnails